گزاره های سوره فصلت از ابتدای سوره تا آیه 29

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

حم (1) تَنْزِیلٌ مِنَ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ (2)

1-     قرآن بصورت تدریجی نازل شده است

2-    قرآن از سوی کسی نازل شده است که رحمت او شامل حال عوام و خواص می گردد

3-     قرآن یکی از مصداق های رحمت واسعه خداست

4-     کار خداوند لطف کردن و نزول وحى از سرچشمه‏ رحمت است

کِتَابٌ فُصِّلَتْ ءَایَاتُهُ قُرْءَانًا عَرَبِیًّا لِّقَوْمٍ یَعْلَمُونَ(3)

1-    از زمان نزول به قرآن به عنوان یک کتاب نگاه می شده است

2-     آیات قرآن به تفصیل و شفاف است

3-     قرآن به عربی نازل شده است

4-     به تفصیل بودن و عربی بودن آن به کسانیکه می خواهند درآن بیاندیشند کمک می کند

بَشِیراً وَ نَذِیراً فَأَعْرَضَ أَکْثَرُهُمْ فَهُمْ لا یَسْمَعُونَ (4)

1-   قرآن بشارتگر و هشداردهنده است

2-  بنای کافران بر بی توجهی و نشنیدن آن است

وَ قالُوا قُلُوبُنا فِی أَکِنَّةٍمِمَّا تَدْعُونا إِلَیْهِ وَ فِی آذانِنا وَقْرٌ وَ مِنْ بَیْنِنا وَ بَیْنِکَ حِجابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنا عامِلُونَ (5)

1-     کفار همه راه های دریافت بشارت و انذار را بستند

2-    کفار در مقابل این بشارت و انذار با نوعی مبارزه طلبی نرم موضع گرفتند

3-     خصوصیت کفار لجاجت است (درحالیکه خصوصیت خدا رحمت واسعه است)

4-   فرستنده هرقدر قوی باشد، اگر گیرنده روشن نباشد نتیجه نمی دهد

5-   شرط اول پذیرش حقّ، شنیدن سخن حقّ است که معاندان خود را از آن محروم می کنند

قُلْ إِنَّماأَنَا بَشَرٌمِثْلُکُمْ یُوحى‏ إِلَیَّ أَنَّماإِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَاسْتَقِیمُوا إِلَیْهِ وَاسْتَغْفِرُوهُ وَوَیْلٌ لِلْمُشْرِکِینَ (6)

1-     پیامبر هم از نوع انسان است با این تفاوت که به او وحی می شود

2-     دلیلی ندارد بین دو طرف که هر دو از نوع انسان هستند حجاب وجود داشته باشد

3-     خدا یکتا و واحد است

4-     با استغفار و روی آوردن به خدای یکتا انحرافات قبلی قابل جبران است

5-     روی برگرداندن از کلام خدای یکتا و نشنیدن آن نشانه شرک است

6-     عاقبت بدی در انتظار مشرکین است

الَّذِینَ لا یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ کافِرُونَ (7)

1-     از علائم مشرکین ندادن زکات است

2-     ندادن زکات ناشی از بی اعتقادی به معاد است

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ (8)

1-     جمع ایمان وعمل صالح منجر به پاداش دائمی است

قُلْ أَ إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَ تَجْعَلُونَ لَهُ أَنْداداً ذلِکَ رَبُّ الْعالَمِینَ (9)

1-     زمین در دو روز (دو مرحله )آفریده شده است

2-     کسی مثل خدا پیدا نمی شود که ظرف دو روز چنین عظمتی را بیافریند

3-     این درست نیست برای خدائی که قدرت دارد زمین را بیافریند همتائی قراردهیم

وَجَعَلَ فِیها رَواسِیَ مِنْ فَوْقِها وَ بارَکَ فِیها وَ قَدَّرَ فِیها أَقْواتَها فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَواءً  لسَّائِلِینَ (10)

1-     وجود کوه ها در زمین همراه با برکت است

2-     روزی موجودات روی زمین در چهار روز(مرحله/ فصل) مقدر شده است

3-     به اندازه تمام موجودات روی زمین پیش بینی روزی شده است

4-   نباید موجودی در روی زمین بدون روزی بماند

5-     کوه ها نماد و منشاء روزی در روی زمین هستند

6-  تقدیر روزی موجودات قبل از آفرینش آنها بوده است

7-     براى رسیدن به روزى، باید تلاش کرد

ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ وَ هِیَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قالَتا أَتَیْنا طائِعِینَ (11)

1-     آسمان‏ها در ابتدا به صورت دود و گاز بوده اند

2-    آسمان‏ها و زمین فرمان خدا را مى‏شنوند و ناگزیر از اطاعت خدا هستند

3-   آسمان و زمین شعور دارند و مخاطب خدا قرار می گیرند

فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَ أَوْحى‏ فِی کُلِّ سَماءٍ أَمْرَها وَ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابِیحَ وَ حِفْظاً ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ (12)

1-     خداوند آسمان را هفت طبقه قرار داده است

2-     هفت طبقه آسمان در دو روز (مرحله) آفریده شده است

3-     امر خدا در هر آسمان جاری است

4-    ستارگان زینت آسمان هستند

5-     ستارگان محافظ آسمان هستند (همانطور که کوهها محافظ زمین هستند)

6-    همه این موارد ناشی از قدرت و علم خدا است

فَإِنْ أَعْرَضُوا فَقُلْ أَنْذَرْتُکُمْ صاعِقَةً مِثْلَ صاعِقَةِ عادٍ وَ ثَمُودَ (13)

1-     با توجه به ذکرعلم و قدرت خدا ، حجت بر منکران تمام است

2-   بر پیامبر لازم و واجب است پیش از اینکه بلا نازل شود انذار نماید

3-     این هم از رحمت واسعه خداست که بلای ناگهانی بر امت رسول نازل نمی کند و قبل از آن انزار می دهد

4-     توجه به سرنوشت پیشینیان عبرت آموز است

إِذْ جاءَتْهُمُ الرُّسُلُ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ اللَّهَ قالُوا لَوْ شاءَ رَبُّنا لَأَنْزَلَ مَلائِکَةً فَإِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُونَ (14)

1-     پى در پى آمدن پیامبران ، نشانه‏ى عنایت خداوند به هدایت و ارشاد مردم است

2-     غایت هدف پیامبران دعوت به توحید است

3-     کافران بهانه جو هستند

4-     خدا راه بهانه جوئی را بر آنها بسته است

5-     خدا هر طور عمل کند کافران مقاومت می کنند

فَأَمَّا عادٌ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ قالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً أَ وَ لَمْ یَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِی خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ کانُوا بِآیاتِنا یَجْحَدُونَ (15)

1-    قوم عاد به ناحق در مقابل خدا تکبر ورزیدند

2-    قوم عاد فکر می کردند از همه قوی تر هستند و به توانائی خودشان می بالیدند

3-     حقیقیتی وجود دارد که خالق از مخلوق قوی تر است

4-     تکبر باعث می شود چشم انسان بر روی حقایق بسته شود

5-     بسته شدن چشم انسان بر روی حقایق مقدمه مقاومت است

6-    داروى مبارزه با خود برتربینى، توجّه به قدرت الهى است

فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیَّامٍ نَحِساتٍ لِنُذِیقَهُمْ عَذابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَخْزى‏ وَ هُمْ لا یُنْصَرُونَ (16)

1-     خدا با استفاده از عوامل طبیعی و به راحتی کافرین را جزا می دهد

2-     ایام نحس و مبارک وجود دارد

3-    ایام نحس ایامی هستند که خدا از بندگانش رازی نباشد و آنها را به نوعی عذاب کند

4-     عذاب آخرت از عذاب دنیا خوار کننده تر است

5-    شاید عذاب دنیا قابل جبران باشد ولی عذاب آخرت خوارکننده مطلق و غیر قابل جبران است

6-     جزای متکبر خوار شدن است

7-     وقتی قومی مورد غضب خدا قرار می گیرد هیچکس نمی تواند به مغضوبین کمک نماید

وَأَمَّا ثَمُودُ فَهَدَیْناهُمْ فَاسْتَحَبُّواالْعَمى‏ عَلَى الْهُدى‏ فَأَخَذَتْهُمْ صاعِقَةُ الْعَذابِ الْهُونِ بِماکانُوایَکْسِبُونَ(17)

1-     خدا هدایتگر است / سنّت خداوند، هدایت مردم است

2-     انسان مختار است که بین هدایت و ضلالت یکی را انتخاب کند

3-     جزای انتخاب ضلالت عذاب است

4-     وقتی کسی ضلالت را انتخاب می کند بطور طبیعی مکسوباتی دارد که عذاب آور است

وَ نَجَّیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ (18)

1-     ایمان همرا  تقوا راه نجات انسان از بلایای آسمانی است

وَ یَوْمَ یُحْشَرُ أَعْداءُ اللَّهِ إِلَى النَّارِ فَهُمْ یُوزَعُونَ (19)

1-     دشمنان خدا در روز قیامت با آتش محشور می شوند

2-    قبلی ها را نگه می دارند تا بعدی ها برسند . قبلی ها را بیشتر نگه می دارند

حَتَّى إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَیْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ (20)

1-    اعضاى بدن از عملکرد انسان آگاهند. زیرا تا آگاه نباشند نمى‏توانند در قیامت گواهى دهند

2-     نفوس در برابر عملکردشان پاسخگو هستند و نه ذهنیاتشان

وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (21)

1-     رسوایى گناهانى که انسان با پوست بدن انجام داده بیشتر است

2-     در قیامت افراد با اعضای بدن و حتی پوست خود گفتگو دارند

3-     حرف زدن از خصوصیاتی است که به اذن خدا به هر چیزی قابل واگذاری است

4-    شروع و پایان کارها و امور با خداست

5-     آن که قدرت آفریدن دارد، قدرت به سخن در آوردن نیز دارد

6-    معاد جسمانی است

وَ ما کُنْتُمْ تَسْتَتِرُونَ أَنْ یَشْهَدَ عَلَیْکُمْ سَمْعُکُمْ وَ لا أَبْصارُکُمْ وَ لا جُلُودُکُمْ وَ لکِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ لا یَعْلَمُ کَثِیراً مِمَّا تَعْمَلُونَ (22)

1-  کافران نمی دانستند که اعضای بدن بر علیه آنها شهادت خواهند داد

2-   کافران تصور می کردند که با پنهان کاری می توانند کناهانشان را از دید خدا پنهان کنند

وَ ذلِکُمْ ظَنُّکُمُ الَّذِی ظَنَنْتُمْ بِرَبِّکُمْ أَرْداکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ مِنَ الْخاسِرِینَ (23)

1-     سوء ظن نسبت به خدا خسران آور است

2-     بینش غلط در مورد خداوند، سرچشمه‏ى خسارت و سقوط انسان است

فَإِنْ یَصْبِرُوا فَالنَّارُ مَثْوىً لَهُمْ وَ إِنْ یَسْتَعْتِبُوا فَما هُمْ مِنَ الْمُعْتَبِینَ (24)

1-     دیر یا زود جهنم قسمت دشمنان خدا می شود

2-     پایان کار دشمنان خدا جهنم است

3-     جهنم برای دشمنان خدا ابدی است و بخششی در کار نیست

وَ قَیَّضْنا لَهُمْ قُرَناءَ فَزَیَّنُوا لَهُمْ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنَّهُمْ کانُوا خاسِرِینَ (25)

1-    دوست و همنشین بد، یکى از کیفرهاى الهى است

2-    دوست بد، همچون شیطان، زشتى‏ها را زیبا جلوه می ‏دهد

3-     تهدید و تنبیه و کیفر، یک سنّت دائمى خداوند است

4-    دوستِ بد، موجب زیان آدمى است

وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ (26)

1-   کوش کردن در هر صورت خیلی موثر است و مقدمه تغییر است

2-   کافران دراولین ورودی یعنی گوش اختلال ایجاد می کنند

3-     شنیدنِ قرآن، داراى جاذبه و اثر بخشى خاصی است که دشمنان از آن هراس دارند

4-  موثر ترین راه ضایع کردن سخن حق ، سخن پراکنی بیهوده است

5-    ایجاد پارازیت در کلام حقّ کار کفّار است

 فَلَنُذِیقَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا عَذاباً شَدِیداً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَسْوَأَ الَّذِی کانُوا یَعْمَلُونَ (27)

1-    کیفر کفر عذاب سخت است

2-   هوچی گری در برابر سخن حق شبیه دست در گوش گذاشتن و مقاومت در برابر شنیدن است و جزای بدتر از آن را دارد

ذلِکَ جَزاءُ أَعْداءِ اللَّهِ النَّارُ لَهُمْ فِیها دارُ الْخُلْدِ جَزاءً بِما کانُوا بِآیاتِنا یَجْحَدُونَ (28)

1-   دشمن قرآن، دشمن خداست

2-    جزای دشمنی با خدا جهنم است

3-    دشمن خدا در جهنم ماندگار است و مشمول بخشش نمی شود

4-   کیفر انکار آگاهانه ، دوزخ ابدى است

وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا رَبَّنا أَرِنَا الَّذَیْنِ أَضَلاَّنا مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ نَجْعَلْهُما تَحْتَ أَقْدامِنا لِیَکُونا مِنَ الْأَسْفَلِینَ (29)

1-     به کافران اجازه طرح درخواست داده می شود

2-  کفّار در قیامت خواهان شناسایى عاملان گمراهى خویش براى انتقام از آنان هستند

3-    کفر، ضلالت و گمراهى است

4-     گمراهان آرزوی زیرپا گذاشتن گمراه کنندگانی را دارند که در دنیا آنها را تشویق می کردند                                                                                                                =================================================== 

محسن فرقانی

ممنون از گزاره های شما و تلاش خستگی ناپذیرتان، البته حاج محسن نیاز به گذاشتن این گزاره ها نیست. ما از شما جمع بندی می خواهیم.

نکته دوم آن است که محور دیگری را دارید پاکسازی می کنید. تکلیف جدول بندی سوره فصلت بود و سپس استخراج گزاره های ناشی از تحلیل عرضی و طولی نمودار... شما جدول را در گام اول و سپس تحلیلتان از آیات را بگذارید ما دست بوستان هستیم...

یا زهرا...

/ 0 نظر / 12 بازدید