سلام بر مرسلات و سلام بر رواسی شامخات

 بسم الله الرحمن الرحیم

برنامه آموزشی طوری تدوین شده است که باید مُرسلات را به مقصد فُصِّلت ترک کنیم . هنوز نکات زیادی از چشم ما پوشیده مانده است که به آن توجه نکرده ایم . این ندیدن از دو منظر قابل تامل است . اول اینکه ظرف ما کوچک و کم حجم است . بضاعت ما همین است . دست ما کوتاه است و خرما بر نخل . دوم اینکه این طبیعت قرآن است که اولا به بینهایت وصل است و این باعث می شود که همیشه چیزی هست که تو از آن بی خبر باشی و ثانیا باطن خودش را  براحتی عرضه نمی کند . این هم از اعجاز قرآن است که تو فکر می کنی همه چیز در دسترس است ولی هرچه به آن نزدیک می شوی بیشتر به دوری خودت از ژرفای آن پی می بری . ضمن اینکه همیشه یک چیز را برای بار بعد پیش خودش به امانت نگه می دارد تا هر بار خواندن سوره برای تو تازگی داشته باشد . آخرین باری که به سوره مرسلات نگاه می کردم آیات 25 ، 26 و 27 آن سخت توجه من را به خودش جلب کرد . أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفَاتًا ﴿۲۵﴾ أَحْیَاء وَأَمْوَاتًا ﴿۲۶﴾ وَجَعَلْنَا فِیهَا رَوَاسِیَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَیْنَاکُم مَّاء فُرَاتًا ﴿۲۷﴾ یعنی مگر زمین را محل اجتماع نگردانیدیم ﴿۲۵﴾ چه براى مردگان چه زندگان ﴿۲۶﴾ و کوه‏هاى بلند در آن نهادیم و به شما آبى گوارا نوشانیدیم ﴿۲۷﴾

 بعد از خودم سئوال کردم اینکه زمین را طوری آفریدیم که در آن هم زنده ها جا می شوند و هم مرده ها چه ربطی به قراردادن کوه های بلند و نوشاندن آب گوارا دارد ؟ برای گرفتن پاسخ رفتم سراغ اینکه قرآن کجاها از عبارت کوه در قالب های جَبَل و رَواسی استفاده کرده است ؟ هر جا که نگاه کردم دیدم که کوه ها نگه دارنده زمین اند ، بسان میخی زمین را نگه داشته اند ، از لرزش زمین جلوگیری می کنند ، حِصن حصین اند . جای امنی هستند که می شود به آنها پناه برد . در سوره نباء داریم وَالْجِبالَ أَوْتاداً﴿۷﴾ (و کوه‏ها را چون‏ میخهایى قرار دادیم) در سوره نازعات داریموَالْجِبالَ أَرْساها﴿32﴾ (و کوه‏ها را لنگر آن گردانید)، در آیه 19سوره حجر داریم وَ الْأَرْضَ مَدَدْناها وَ أَلْقَیْنا فیها رَواسِیَ (و زمین را گسترانیدیم و در آن کوه‏هاى استوار افکندیم) و از همه جالب تر در آیه 15 سوره نحل آمده است وَ أَلْقى‏ فِی الْأَرْضِ رَواسِیَ أَنْ تَمیدَ بِکُمْ وَ أَنْهاراً وَ سُبُلاً لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ (و در زمین کوه‏هایى استوار افکند تا شما را نجنباند، و رودها و راهها قرار داد تا شما راه خود را پیدا کنید) و مشابه همین آیه در آیه 31 سوره انبیاء آمده است و آیات متعدد دیگر که ذیلا به آن اشاره می شود :

سوره انبیاء : وَ جَعَلْنا فِی الْأَرْضِ رَواسِیَ أَنْ تَمیدَ بِهِمْ وَ جَعَلْنا فیها فِجاجاً سُبُلاً لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ ﴿31﴾ و در زمین کوه‏هایى استوار نهادیم تا مبادا زمین‏ مردم‏ را بجنباند، و در آن راههایى فراخ پدید آوردیم، باشد که راه یابند.

سوره لقمان : خَلَقَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها وَ أَلْقى‏ فِی الْأَرْضِ رَواسِیَ ﴿10﴾ آسمانها را بى‏هیچ ستونى که آن را ببینید خلق کرد و در زمین کوه‏هاى استوار بیفکند .

سوره فصلت : وَ جَعَلَ فیها رَواسِیَ مِنْ فَوْقِها وَ بارَکَ فیها﴿10﴾ و در زمین، از فراز آن کوه‏ها نهاد و در آن خیر فراوان پدید آورد.

سوره قاف : وَ الْأَرْضَ مَدَدْناها وَ أَلْقَیْنا فیها رَواسِیَ ﴿7﴾ و زمین را گستردیم و در آن لنگر ها فرو افکندیم

 سئوال دیگری مطرح می شود که ما چگونه با کوهها راه خود را پیدا می کنیم .از طرف دیگر می بینیم وقتی که کوهها از میان برداشته می شوند قیامت به پا می شود . در سوره مرسلات داریم وَ إِذَالجْبَالُ نُسِفَتْ﴿10﴾ (و آن گاه که کوه‏ها از جا کَنده شوند) . در سوره کهف آمده است وَ یَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبالَ وَ تَرَى الْأَرْضَ بارِزَةً وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً ﴿47﴾  و یاد کن‏ روزى را که کوه‏ها را به حرکت درمى‏آوریم، و زمین را آشکار و صاف‏ مى‏بینى، و آنان را گرد مى‏آوریم و هیچ یک را فرو گذار نمى‏کنیم . و مشابه این در آیات 20 نباء ، 5 واقعه ، 9 معارج ، 14 مزمل و 5 القارعه آمده است .

در کتاب اصول کافی جلد اول صفحه 252 روایت 10 چنین آمده است : ابوحمزه گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم : آیا زمین بدون امام می ماند ؟ فرمودند اگر زمین بدون امام باشد فرو می رود و نظمش از هم بپاشد.

دوباره به سوره مرسلات بر می گردم : وَ جَعَلْنا فیها رَواسِیَ شامِخاتٍ وَ أَسْقَیْناکُمْ ماءً فُراتاً (و کوه‏هاى بلند در آن نهادیم و به شما آبى گوارا نوشانیدیم.) از این مقایسه چنین بر می آید که رواسی شامخات همان ائمه هدی هستند که فیوضات آنها همان ماءً فُراتاً است. شاید حالا بشود فهمید که أَحْیَاء وَأَمْوَاتًا معتقدین به ولایت ایشان و منکرین آن هستند و این لطف خداست که شامل حال همه و بخصوص مکذبین در این دنیا  شده است که بتوانند در کنار رهروان ایشان از نعمات وجود ایشان برخوردار باشند ولی در آیه بعد آمده است که وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ که از آن چنین استنباط می گردد که در آن روز موعود به حساب مکذبین رسیدگی خواهد شد .پس سلام بر مرسلات و سلام بر رواسی شامخات.

 

نوشته شده توسط: محسن فرقانی

 

 

/ 0 نظر / 22 بازدید