از ق قرآن مجید تا ق سوره ی طارق

بسم الله الرحمن الرحیم

سوره مبارکه ق تشکیل شده از چندین پرده نمایش که گذشته راه درست زندگی امروز و آینده را نشان می دهد.

سوره با حرف ق شروع می شود و بعد از آن صفت مجید برای قران استفاده می شود ،از همین جا نکات ولطایف این سوره شروع مشودکلمه مجد از ریشه مجد می باشد که معنی ان تشکیل شده از بزرگی ،عظمت و علو ،که قرآن در این سوره با این صفت معرفی شده و در جای جای این سوره بزرگی قرآن به چشم می اید .

صحنه اول :

تعجب کفار از نزول پیامبری از بین خودشان و اینکه این پیامبر می گوید: ما بعد از مرگ دوباره زنده می شویم و خداوند پاسخ می دهد که ما اگاهیم به نواقصی که زمین بر بدن شما به وجود می آورد و خداوند با مثالهایی که سرشار از بزرگی و مجد است مبینهایی برای کفار بیان می کند و بعضی از آن مثالها عبارتند از :چگونگی بنا شدن آسمان با این عظمت و زینت شدن آن با ستارگان ، وسیع بودن زمین ،رویش گیاهان بر آن و پیدایش باغها به وسیله آبی که از آسمان فرو می ریزد ،نکته مستتر در این آیات چرخش فصلها و زنده شدن دوباره گیاهان و همینطور هم زنده شدن انسان ها پس از مرگ صورت می گیرد .

اما در طول تاریخ همواره انسانهایی بودند که با وجود انذار پیامبران و دلایل روشن باز هن راه تکذیب را پیش گرفته اند و عذاب آخرت و خواری تاریخ را برای خود به ارمغان آوردند.

صحنه دوم :

قادر بودن پروردگار. به خلقت انسانها در هر زمان و عالم بودن به وساوس و اندیشهای د رونی.انسان و از همه مهمتر نزدیکتر بودن از رگ گردن به مخلوقاتش می باشد و در نهایت نظارت بر اعمال آنها با گذاردن فرشتهایی برای ثبت و ضبط اعمالشان

صحنه سوم :قیامت

مقایسه ای چگونگی حشر مومنان و کافران ، کافران در آن روز با شیطان قرین می شوند و گناهان خود را به گردن شیطان می اندازند اما این توجیهشان دردی دوا نمی کند چرا که شیطان پاسخ می دهد : که آنها خودشان راه گمراهی را انتخاب کردند ،البته پروردگار هم از کرده هر دو آنها آگاه است و دستور می دهد آنها را به جهنم بیفکنید،جهنم هم جایی کافی برای کافران دارد و فریاد می زند آیا باز هم کافری مانده تا من آن را در خود بسوزانم که از این فریاد دو گونه برداشت داریم :اول اینکه جهنم حریص بر سوزاندن کفار است ولی برداشت دوم تعجب جهنم از این همه افرادی که نتوانستند شامل رحمت گسترده رب بشوند و مستحق عذاب جهنم هستند .

اما در مقابل مومنین که از ترس خدا قلب خود را خاشع و منیب کردند با تهیت وسلام به بهشت نزدیک و در نهایت وارد آن می شوند و هر چه بخواهند برای آنها فراهم می باشد.

صحنه چهارم :

پروردگار امر به اقامه نماز در زمان مشخص در پنج وعده و حمد و تسبیح بعد از نماز دستور می دهد و در آخر خداوند مجید باز هم به تحقق خروج و زنده شدن پس از مرگ را تاکید می کند و با تاکید بر حتمی بودن وعدهایش به پایان می رسد.

اما سوالی که ممکن است در ذهن شما هم شکل گرفته باشد این است که چگونه انسان با وجود پیامبرانی وظیفه شناس که انذار وتبشیر را به بهترین شیوه انجام داده اند ودر کنار رحمت و لطف خداوند مجید باز هن راه تبعیت از شیطان و قرین شدن با آن را انتخاب می کنند، اما بدانید که واقعا" این کار ، انتخابهای لحظه به لحظه در زندگی ، روسفید شدن در امتحانات بسیار دشوارست چرا که در این مسیر پرخطرجدال با نفس اماره و وسوسهای شیطان شرایط دشواری را برای انسان به وجود می آورد،این را از سوره مبارکه طارق داریم که می فرماید( وماادریک ماالطارق)  که پیمودن راه درست با سختیهای زیادی همراه است .اما پروردگار در قرآن هر جا که از سختی ،عذاب و مشکلات سخن گفته است در مقابل راههای نجات و روشهای تسهیل ای مسیر درست زندگی را به ما معرفی کرده است .تعدادی از این راهها را در همین سوره معرفی می کند بطور مثال توجه به خلقت آسمان و زمین ،پیدایش باغها و برافراشته بودن کوهها راههایی برای پرورش قلب منیب می باشد و یا توجه به امر اقامه نماز در پنج وعده ،البته اقامه نماز مهم است که در اقامه توجه و خشوع مستتر است و راههایی از این قبیل .اما یکی از راههای بسیار ارزشمند در این راه تمسک جستن به اهل بیت می باشد راهی که در سوره ق با عبارت سائق (سوق دهنده ) و شهید( گواه ) اشاره شده است که طبق روایتی که حضرت علامه در تفسیر المیزان اورده اند مراد از شهید پیامبر اکرم (ص) و سائق امیرالمومنین (ع) می باشد که آیه می فرماید در محشور شدن در قیامت به همراه هر کس سائق و شهیدی می باشد که اگر فرد در زندگی به تذکرات توجه داشته باشد پیامبر و امیرالمومنین همراه او هستند و در غیر این صورت قرین شیطان است .

نکته مهمی که در این سوره قابل توجه است این است که صحنه قیامت فقط منحصر به پایان دنیا نیست بلکه در لحظه به لحظه زندگی قیامت قابل لمس است و هر لحظه انسان در جدال این است که قرین شیطان شود و یا همراه با حضرت امیر به سوی پیامبر سوق داده شود و پیامبر گواهش در روز قیامت شود .

سوره با قرآن مجید شروع می شود و راه نجات در آن کمک گرفتن از امیرالمومنین می باشد ،همان توضیحی که درباره کلمه مجید دادیم که در خود عظمت و علو دارد و شما قرآن مجید را در کنار قرآ ن ناطق قرار دهید قرآن ناطقی که شخصی نیست جز علی عالی اعلا علیه السلام که مظهر علو پروردگار میباشد  وراه نجات تمسک جستن به ولایت امیرالمومنین (ع) می باشد.وامیر مومنان و اولادش تنها راه رسیدن به گواه شدن رسول خدا در روز قیامت برای ما می باشد . همانطور که پیامبر در دعای ندبه می فرمابند : یا علی اگر تو نبودی بعد از من مومنان شناخته نمی شدند ,پس برای به عنوان مومن شناخته شدن و کافر شناخته نشدن باید به دنبال راه و رسم و تبعیت محض از ولایت حضرت پدر، امیرالمومنین علی ابن ابی طالب (ع) بود.  

ولایت علی ابن ابی طالب (ع) حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی

نوشته شده توسط: سید محمود سادات حسینی

/ 2 نظر / 6 بازدید
رجبعلی

ماشالله سید محمود درد و بلات بخوره تو سر هر چی تنبله!