القای ذکر حق تعالی به طعم سوره ی مرسلات...

انتظار میرود هرجا که پیامی هست ،سه رکن اساسی دیگر هم وجود داشته باشد . اول فرستنده پیام که منبع تولید پیام است ، دوم مسیر یا کانال انتقال پیام و سوم گیرنده پیام که اساسا پیام برای رساندن منظور و یا هدف خاصی به او صادر شده است . هر کدام از این سه رکن که با اختلال روبرو شوند، بنا به مورد صدور ، ارسال و دریافت پیام یا انجام نمی شود و یا بصورت ناقص انجام می شود . طبیعی است که هرقدر امتداد ، شدت و سرعت پیام بیشتر باشد کارآمدی و اثر بخشی آن بیشتر است .

برای روشن شدن موضوع مثالی می زنیم : در دنیای امروز نقش تکنولوژی اطلاعات بر هیچ کس پوشیده نیست. ماهواره ها بصورت بیست و چهار ساعته برای همه مردم دنیا پیام ارسال می کنند . سرعت این پیامها در حدی است که درست زمانیکه در یک گوشه دنیا اتفاقی می افتند در کوتاه ترین زمان ممکن می شود انعکاس آن خبر را در گوشه دیگر دنیا مشاهده کرد. شدت این پیامها در حدی است که گاهی صدها کانال ماهواره ای در حال القای موضوعی به افکار عمومی دنیا هستند. شدت القای انحراف را می شود زمانی متوجه شد که مخاطب از کانال های مسئله دار فرار می کند و به کانالهای عرفانی و اعتقادی و اخلاقی پناه می برد ولی با کمال تعجب متوجه می شود حتی آنها هم دارند به القای اعتقادات انحرافی می پردازند. وقتی صحبت از شدت می کنیم یعنی به هر طرف که متمایل می شوی هم گیرنده , هم فرستنده و هم کانال ارسال پیام درست کار می کند. پس سلسله جنبانان این سیستم فقط وقتی می توانند از آن خوب بهره برداری کنند که اولاً برنامه ها بصورت مستمر و پی در پی باشند ، ثانیا در کوتاه ترین زمان ممکن اثر خودشان را بگذارند و ثالثاً از شدت بالائی برخوردار باشند. علاوه بر این برای همه بخش ها و فرقه ها و سنین پیام داشته باشند. اینکه آنها چگونه به این نتیجه ارزشمند رسیده اند و آیا از قرآن الگو گرفته اند یا نه مهم نیست . مهم این است که بنا بر شش آیه اول سوره مرسلات مراحل القای ذکر از محل صدور ذکر (صدور پیام ) تا محل نزول آن (دریافت پیام) و از کانال ملائکه انجام می شود .

آیه ( وَ الْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا ) به استمرار و دائمی بودن ذکر ، آیه ( فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا ) به سرعت و شدت ذکر اشاره دارد و آیه (وَ النَّاشِرَاتِ نَشْرًا) به انتشار و گسترده نمودن ذکر در همه جا و آیه (فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا) به بخش بخش بودن و تخصصی شدن و خاص شدن ذکر و در آیه (فَالْمُلْقِیاتِ ذِکْرا) به القای ذکر یعنی به جان مخاطب نشستن اشاره دارد . در آیه ششم یعنی (عُذْراً أَوْ نُذْرا) عُذر یعنی اتمام حجت و نُذر یعنی حرکت و تغییر وضعیت. برای جا افتادن معنی عُذْراً أَوْ نُذْرا مثالی می زنیم : اگر شما در اتاقی نشسته باشید و به شما القاء کنند که سقف اتاق بزودی خواهد ریخت عُذر صورت گرفته است یعنی حجت بر شما تمام است . حالا اگر حرکت کنید و از آن اتاق بیرون بروید معلوم است که القای خبر به شما اثر بخش بوده است .

در اینجا دو سئوال مطرح است :

اول اینکه چرا باید برای القای ذکر این مراحل طی شود؟ پاسخ این است که بنا به توضیحات فوق تنها در این صورت است که ذکر اثر بخش و موثر خواهد بود .

سئوال دوم این که منظور القای کدام ذکر است؟ پاسخِ این سئوال در آیه (إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِع) آمده است . یعنی آنچه وعده داده شده است محقق خواهد شد بنا بر آیات بعدی رخداد بزرگ قیامت است.

اصطلاحاً به آیات 1 تا 5 سوره یعنی وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفاً (1) فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً (2) وَ النَّاشِراتِ نَشْراً (3) فَالْفارِقاتِ فَرْقاً (4) فَالْمُلْقِیاتِ ذِکْراً (5) مراحل القاء ذکر ، به آیه 6 یعنیعُذْراً أَوْ نُذْرا کارکرد ذکر و به آیه 7 یعنی إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِع محتوای ذکر گفته می شود .

نوسته شده توسط  محسن فرقانی

/ 3 نظر / 13 بازدید
رجبعلی

خیلی خوب شده حاج محسن از تمثیل به خوبی استفاده کردی فقط می‌ماند تفصیل بیشتر مراحل که ان شالله در متن های بعدی صورت بگیرد

هم سنگر

سلام خدا قوت رزمنده در خصوص سوال اولتون میشه بفرمایید که سرعت و شدت در القای ذکر چطوری اثر بخش و موثر میشود؟ لطفا مثال نزنید و پاسخ قابل فهم در ساحت انسان را ارائه نمایید.

وقتی شدت زیاد باشد یعنی شما به هر طرف که بپیچی در معرض باشی بطور طبیعی اثربخشی بیشتر می شود . در مورد سرعت هم طبیعی است اگر قرار باشد ذکری امروز القا شود ولی به جای امروز فردا القا شود اثر لازم را نخواهد داشت و شاید بی خود و کار لغو باشد .