گزاره های سوره فصلت از آیه 30 تا پایان سوره

با سلام و احترام به محضر دوستان ارجمند . باقیمانده گزاره های سوره فصلت بشرح زیر به محضر شما ارائه می گردد. به هر حال بضاعت ما در زمان تعطیلات خانمان برانداز عید اینقدر بود. انشاء الله در  فرصت باقیمانده آنچه استاد ارجمند خواسته اند در قالب یک پست جدید ارائه خواهد شد . گرچه نمی دانم که ایشان دقیقا چه انتظاری دارند . ضمنا خوشحال می شوم یکی از دوستان نمونه ای (ولو کوچک) از کار مورد نظر استاد را ارائه کنند . همچنین انتظار می رفت با توجه به اختصاص دوجلسه به سوره انفال حداقل یک نفر از عزیزان جمع بندی مطالب ارائه شده طی دو جلسه را در قالب یک پست مستقل ارائه می نمود. سئوالی که مطرح است نتیجه این دو جلسه چه شد ؟ آیا سئولات آقای خدادای پاسخ داده شد ؟ ممنون خواهم شد دوستانی که ازگذرواژه وبلاگ اطلاع دارند در قالب یک پست ایجاد و دوستانی که از گذرواژه بی اطلاعند تقاضای بنده را به آدرس ایمیل Forghany@gmail.com ارسال نمایند . سپاسگزارم . محسن فرقانی

إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ (30)

1-      ایمان به همراه استقامت و پایداری بر عقیده اثر بخش خواهد بود

2-      اهمیت ممزوج شدن ایمان و پایداری به حدی است که موجب نزول ملائکه می شود

3-      اهمیت ممزوج شدن ایمان و پایداری به حدی است که موجب می شود مخاطب ملائکه قرار گیریم

4-      فرشتگان بر غیر پیامبران نیز نازل مى‏شوند

5-      استقامتى ارزشمند است که طولانى باشد(کلمه «ثُمَّ» براى زمان و فاصله‏هاى دور است)

6-      مقاومت و ایمان، ترس و حزن را از بین می برد

7-      دستمزد ایمان و مقاومت بهشت و تحقق وعده الهی است

نَحْنُ أَوْلِیاؤُکُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَفِی الْآخِرَةِ وَ لَکُمْ فِیها ما تَشْتَهِی أَنْفُسُکُمْ وَلَکُمْ فِیها ما تَدَّعُونَ (31)

1-      مؤمن مقاوم، دوستان آسمانى دارد که در این دنیا و آخرت او را همراهی می کنند

2-      در بهشت تمام خواسته های انسان قابل تحقق است

نُزُلاً مِنْ غَفُورٍ رَحِیمٍ (32)

1-      الطاف الهى برخاسته از بخشش و لطف اوست  نه طلب انسان

وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ (33)

1-      بهترین سخن ها سخنی است که دعوت به خدا وعمل صالح کند

2-      سخنى ارزش دارد که گوینده‏ى آن اهل عمل و تسلیم خدا باشد

وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ (34)

1-      اثر و نتیجه کار خوب و بد با هم متفاوت است

2-      اگر به روشی نیکو و شایسته با دشمن برخورد شود انتظار می رود کینه به عطوفت تبدیل شود

3-      با رفتار خوب، اگر دشمن دوست نشود لا اقل حیا و شرمندگى در او به وجود مى‏آید و او را به رفتار دوستانه وادار مى‏کند

4-      سعه‏ى صدر شرط توفیق در تبلیغ است

5-      در زمان تبلیغ بدى‏هاى مردم  را با برخوردهاى خوب پاسخ دهید

وَ ما یُلَقَّاها إِلاَّ الَّذِینَ صَبَرُوا وَ ما یُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ (35)

1-      فقط کسانیکه سعه ی صدر دارند و از کمالات اخلاقی بالا برخوردارند می توانند بدی را با خوبی پاسخ دهند

2-      پیامبر هم سعه ی صدرزیاد داشته و هم از کمالات اخلاقی بالائی برخوردار بوده است

3-      انتقام و مقابله به مثل در برخوردهاى اخلاقى، نشانه‏ى کم صبرى است

وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (36)

1-      تنها راه نجات از وسوسوسه پناه بردن به خداست

2-      خدا شنونده ای است که  می داند شما از او چه می خواهید

3-      شیطان حتی پیامبر را هم وسوسه می کند

4-      برانگیختن حسّ انتقام‏جویى در انسان، از شگردهاى شیطانى است، ولى پاسخ دادن بدى‏ها با نیکى، از سفارشات الهى است

5-      هر عنصرى که وسوسه‏گر باشد شیطانى است

وَ مِنْ آیاتِهِ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَ لا لِلْقَمَرِ وَ اسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَهُنَّ إِنْ کُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ (37)

1-      خدائی شنونده و پناهگاه شماست که شب و روز و خورشید و ماه را آفریده است

2-      محو مخلوقات نشوید ، به خالق مخلوقات کُرنش کنید

3-      حتّى پر ثمرترین موجودات هستى مثل خورشید قابل پرستش نیستند

فَإِنِ اسْتَکْبَرُوا فَالَّذِینَ عِنْدَ رَبِّکَ یُسَبِّحُونَ لَهُ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ هُمْ لا یَسْأَمُونَ (38)

1-      خدا نیازی به عبادت بندگان ندارد

2-      سرپیچى از سجده و عبادت، نمونه بارز استکبار است

3-      تکبّر مانع بندگى است

4-      تسبیح، کار فرشتگان است و تسبیح گویان زمینى، شبیه فرشتگان هستند

5-      فرشتگان از عبادت خسته نمی شوند

6-      فرشتگان در تسبیح خداوند اخلاص دارند

وَ مِنْ آیاتِهِ أَنَّکَ تَرَى الْأَرْضَ خاشِعَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ الَّذِی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتى‏ إِنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ (39)

1-      توجه به طبیعت توجه انسان به خدا را در پی دارد

2-      کسى که زمین مرده را زنده مى‏کند، مى‏تواند در قیامت مردگان را زنده کند

إِنَّ الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی آیاتِنا لا یَخْفَوْنَ عَلَیْنا أَ فَمَنْ یُلْقى‏ فِی النَّارِ خَیْرٌ أَمْ مَنْ یَأْتِی آمِناً یَوْمَ الْقِیامَةِ اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (40)

1-      هیچ چیز از دید خدا پنهان نمی ماند حتی تعبیر و تفسیرهای غلط قرآن

2-      منحرفان، به دوزخ پرتاب مى‏شوند

3-      بهشتیان در آرامش و شکوه به سوى بهشت مى‏آیند

4-      خدا به منحرفین مهلت می دهد

5-      خدا به آنچه بنده ها انجام می دهند آگاه است

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِالذِّکْرِ لَمَّا جاءَهُمْ وَ إِنَّهُ لَکِتابٌ عَزِیزٌ (41)

1-      قرآن، مایه‏ى ذکر و یادآورى است

2-      قرآن عزتمند و عزیز است

 لا یَأْتِیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ (42)

1-      بالطل از هیچ طریقی بر قرآن نفوذ ندارد/قرآن تحریف ناپذیر است

2-      نازل کننده قرآن (خداوند) حکیم، فرزانه و ستوده است

ما یُقالُ لَکَ إِلاَّ ما قَدْ قِیلَ لِلرُّسُلِ مِنْ قَبْلِکَ إِنَّ رَبَّکَ لَذُو مَغْفِرَةٍ وَ ذُو عِقابٍ أَلِیمٍ (43)

1-      انبیاء الهی همه در یک مسیر توحیدی حرکت می کنند

2-      خدا درعین بخشندگی سخت کیفر است

3-      بخشندگی خدا بر سخت کیفر بودنش مقدم است

4-      انسان باید در خوف و رجاء باشد

5-      بخشش و تنبیه از فنون تربیت است

وَ لَوْ جَعَلْناهُ قُرْآناً أَعْجَمِیًّا لَقالُوا لَوْ لا فُصِّلَتْ آیاتُهُ ءَ أَعْجَمِیٌّ وَ عَرَبِیٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِینَ آمَنُوا هُدىً وَ شِفاءٌ وَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ فِی آذانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَیْهِمْ عَمًى أُولئِکَ یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ (44)

1-      منکرین حق همیشه بهانه جو هستند

2-      هدایتگری و شفای قرآن فقط مشمول مومنین می شود

3-      قرآن گمراه کننده کافرین است

4-      ملاک تاثیرگذاری قرآن زبان آن نیست بلکه مومن بودن مخاطبین است

5-      کسانیکه صدای قرآن را از راه دور می شنوند مانند کسانی هستند که گوشهای خود را گرفته اند و چیزی نمی شنوند

وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ فَاخْتُلِفَ فِیهِ وَ لَوْ لا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَ إِنَّهُمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ (45)

1-      تورات مورد اختلاف و تحریف قرارگرفته است

2-      بهانه جوئی و طرح اختلاف ازسوی کافران مسبوق به سابقه ودر امت های قبلی هم بوده است

3-      خداوند از باب رحمت به منحرفین مهلت می دهد

4-      شک و سوء ظن به خدا از خصوصیات دشمنان خدااست

5-      سنت مهلت دادن خدا مانع از حلاکت منکرین می شود

6-      خدا مثبت اندیش و خیرخواه است ولی منحرفین و کافرین منفی باف و در شک وسوءظن هستند

مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَیْها وَ ما رَبُّکَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبِیدِ (46)

1-      اثرعمل صالح و عمل بد هر دو به فاعل آن بر می گردد

2-      باید به خدا خوش بین بود

3-      خدا هیچ وقت به بندگان خود ظلم نمی کند

4-      انسان اختیار دارد بین نیک و بد انتخاب کند

إِلَیْهِ یُرَدُّ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ ما تَخْرُجُ مِنْ ثَمَراتٍ مِنْ أَکْمامِها وَ ما تَحْمِلُ مِنْ أُنْثى‏ وَ لا تَضَعُ إِلاَّ بِعِلْمِهِ وَ یَوْمَ یُنادِیهِمْ أَیْنَ شُرَکائِی قالُوا آذَنَّاکَ ما مِنَّا مِنْ شَهِیدٍ (47)

1-      فقط خدا از زمان رخ دادن واقعه قیامت مطلع است

2-      انسان باید در مورد رخداد قیامت در خوف و رجاء باشد

3-      خدا به جزئیات امور بندگان آگاهی دارد

4-      جزئیات امور بندگان بدون اذن خدا انجام پذیر نیست

5-      خدا در قیامت بطور مکرر از مشرکین اقرار می گیرد

6-      در قیامت معلوم می شود شریک قرار دادن برای خدا چه قدر پوچ بوده است

7-      مشرکین در قیامت اقرار به وحدانیت خدا می کنند

وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَدْعُونَ مِنْ قَبْلُ وَ ظَنُّوا ما لَهُمْ مِنْ مَحِیصٍ (48)

1-      در محضر خدا معلوم می شود شریک قرار دادن برای خدا چه قدر پوچ بوده است

2-      مشرکین ممکن است در این دنیا مشمول سنت مهلت شوند ولی درآخرت هیچ راه فراری نیست

لا یَسْأَمُ الْإِنْسانُ مِنْ دُعاءِ الْخَیْرِ وَ إِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ فَیَؤُسٌ قَنُوطٌ (49)

1-      انسان زیاده خواه  و حریص است

2-      انسان از زیاده خواهی خسته نمی شود

3-      انسان در مقابل شر و بلا ناتوان و مایوس است

وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَیَقُولَنَّ هذا لِی وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً وَ لَئِنْ رُجِعْتُ إِلى‏ رَبِّی إِنَّ لِی عِنْدَهُ لَلْحُسْنى‏ فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِما عَمِلُوا وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِیظٍ (50)

1-      انسان کم جنبه و بی ظرفیت است

2-      انسان در راحتی بودن را حق خود می داند

3-      اولین چیزی که بعد از راحتی و رحمت به سراغ او می آید انکار قیامت است

4-      شک و تردید در قیامت، نشانه کفر است

5-      دنیاگرایان آن چه را درباره‏ى خود مى‏پندارند، با قاطعیّت اظهار مى‏کنند ولی در مورد قیامت تردید می کنند

6-      هرکس از خدا طلب رحمت و نعمت می کند باید قبل از آن طلب ظرفیت کند

7-      محاسبات انسان در مورد حساب پس دادن به خدا غلط است

8-      در قیامت حقیقت و باطن اعمال براى انسان کشف مى‏شود

9-      عذاب سختی در انتظار کفار است

وَ إِذا أَنْعَمْنا عَلَى الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأى‏ بِجانِبِهِ وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعاءٍ عَرِیضٍ (51)

1-      انسان نمک نشناس است

2-      رفاه مایه‏ غفلت انسان از خدااست

3-      گرفتاریها انسان را از غفلت بیدار می کند

قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کانَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ثُمَّ کَفَرْتُمْ بِهِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ فِی شِقاقٍ بَعِیدٍ (52)

1-      لازم است انسان عاقل از ضررهای احتمالی پرهیز کند

2-      کسانیکه با قرآن درمی افتند بدبخت هستند

سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ (53)

1-      درآینده نزدیک روشن می شود که خدا درجای حق نشسته است

2-      خداشناسى با توجّه به نزدیک‏ترین موجود (خود انسان) تا دورترین نقطه‏ى هستى ممکن است

3-      ذات اقدس خدا بر همه چیز گواه است و منجمله بر خودش

أَلا إِنَّهُمْ فِی مِرْیَةٍ مِنْ لِقاءِ رَبِّهِمْ أَلا إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ مُحِیطٌ (54)

1-      اینکه آنها کفر می ورزند مربوط به این استکه به ملاقات خدا و قیامت شک دارند

2-      خدا به همه چیز و حتی شک کافران احاطه دارد

/ 0 نظر / 16 بازدید